„Netrápte sa covidom a dajte svojim zamestnancom vedieť, že ste tu pre nich,“ hovorí Lucia Čišková

Pandémia začína svoj tretí rok. O tom, ako sme aj napriek tomu prekročili naše plány, píšem v dnešnom blogu.


Ako takmer každá firma na Slovensku i vo svete, aj my sme na začiatku pandémie jasne pociťovali strach. Nikto nevedel, ako sa situácia vyvinie. Piatok 13. marca 2020 bol ten deň, keď som sa rozhodla zamestnancov poslať domov v záujme ich plnej bezpečnosti. V našich priestoroch sa nasledujúci pracovný deň stretli už len management team a vedúci jednotlivých tímov, aby sme skontrolovali funkčnosť všetkých procesov.

Riešili sme možné dopady dlhotrvajúceho home officu na naše fungovanie. Home office sme mali aj pred pandémiou, avšak nie v takom rozsahu. Z 90% sme však mali procesy hotové a tak prvotný strach opadol.


Prvé kroky vpred

Na začiatku prvej vlny sme obvolali celé portfólio klientov s cieľom zistiť, v akej sú situácií a či s nimi vieme počítať do budúcnosti. U viacerých prevládal strach, čo bude ďalej. Niektorým sme poskytli odklady platieb a to aj napriek tomu, že nám to zákon neukladal. Zároveň sme našim dodávateľom  aj naďalej platili naše záväzky načas, dokonca sme ich o tom aj aktívne informovali. Bolo pre nás dôležité svojich partnerov podržať a vyjadriť empatiu v ťažkých časoch.

Prvý lockdown bol relatívne krátky, viac nám dala zabrať druhá vlna pandémie. Nie preto, že by sa nám biznisovo nedarilo, ale skôr zo psychického hľadiska. Zamestnancov trápil nedostatok sociálneho kontaktu a ich nálada sa zhoršovala. Pre mňa bolo dôležité zistiť, ako na tom kto je. Zároveň som dostala feedbacky, že ľuďom chýbam. A preto som sa rozhodla zaviesť ranné online kávičky, na ktoré som si pozývala kolegov.  Ľudí som zvolávala adresne, skupiny boli pomiešané so zástupcami z každej oblasti nášho tímu. Vždy nás bolo tak okolo 7 – 8, aby sa každý dostal k slovu. Rozprávali sme sa najmä o tom, ako vnímajú túto situáciu a ako si vieme navzájom pomôcť. Bolo pekné pozorovať, ako sa v priebehu jedného stretnutia ukázalo, kto situáciu zvláda dobre a kto horšie. A veľmi sa mi páčilo, ako si kolegovia vzájomne snažili pomôcť.  

V druhej vlne bolo zásadné komunikovať povzbudzujúce slová: „Sústreďte sa na veci, ktoré viete ovplyvniť. Netrápte sa covidom, sme v tom spolu.“ Vnímala som, že je dôležité využiť situáciu vo svoj prospech a to som komunikovala aj zamestnancom. Cvičenie, sebarozvoj, zdravšie stravovanie, rodina a pod. boli veci, pre ktoré bolo obdobie covidu vhodnou príležitosťou. Sama som práve v tejto dobe začala aktívne cvičiť, aby som si aj sama na sebe overila, či sú moje odporúčania správne.

BL ceoblog

Tak isto sme našim ľuďom radi prejavovali milé gestá. Nechali sme im domov poslať ovocie, k Veľkej noci vajíčka, syry, či bryndzu alebo inokedy dobré slovenské víno, či vitamíny. Na MDŽ sme nevynechali kartičky s prianím a čokoládkou. Po návrate do office pravidelné raňajky na našej teraske. Pripravovali sme čerstvé ovocné šťavy. Tieto veci sme opakovali približne na mesačnej báze. Firmu vo výsledku nestáli veľa peňazí, ale zamestnancom vyčarili úsmev na tvári. Jedna z našich firemných hodnôt je práve „Everything for a smile“ a tú sme v období lock downov výrazne posilňovali.  Počas pandémie sme neprepúšťali ani neznižovali odmeny. A nevynechali sme ani pravidelné navyšovanie miezd.  Zvládli sme ju vďaka ľudskému prístupu.

Do tímu sme počas pandémie prijali aj nových kolegov, ktorí boli následne školení v online prostredí. Bola to výzva, ktorá nám dala zabrať. Nasať atmosféru firmy bez osobného stretnutia je takmer nemožné. Rozhodne sme pocítili, že efektivita oproti osobným školeniam bola nižšia a noví zamestnanci ako aj ich školiaci sa museli so situáciou popasovať.

V období pandémie som pristúpila k reorganizácii vedenia našej spoločnosti a vytvorila som Senior management tím.  Prijala som dvoch kľúčových ľudí. Obchodného a finančného riaditeľa. Vedela som, že ich budem potrebovať pre ďalší rozvoj firmy.


Hodnoty nám pomohli ustáť šok

Nastavenie dobre fungujúcich procesov pre našu firmu sa pri boji s pandémiou ukázalo ako kľúčové. Významným míľnikom pre Business Lease bolo definovanie firemných hodnôt na začiatku roku 2019. Najvýraznejšou hodnotou, ktorá nás formovala, sa stala inovatívnosť.

Neustále nás hnala k zlepšovaniu a zavádzaniu rôznych inovácii a zmien. Jednou z prvých bolo sťahovanie do nových inovatívnych priestorov v Twin City Tower v októbri 2018. Zaviedli sme flexibilné pracovné miesta, vymenili desktopy za laptopy a tablety, zaviedli elektronickú fakturáciu, elektronické podpisovanie zmlúv, digitalizovali sme množstvo interných procesov.

To, že sa naša firma posúvala vpred už 2 roky pred koronavírusom, sa pre nás stalo veľkou výhodou. Vďaka našej chuti veci inovovať, sme v pandémii vedeli efektívne a bez problémov fungovať aj z domu.

Dôležitou hodnotou, ktorá nás rovnako podržala, bola zodpovednosť. Tá sa prejavila najskôr na začiatku prvej vlny pandémie, kedy bolo nastavenie našich procesov prvýkrát kontrolované. Následne sa viacero šéfov firiem obávalo o výkon zamestnancov. Ja musím konštatovať, že práve vďaka vysokej angažovanosti a zodpovednosti našich ľudí, sa v pandémii náš výkon neznížil. Zodpovednosť u nás hovorí za výsledky firmy. Aj keď firmu situácia zasiahla, všetci naši zamestnanci pracovali neustále naplno – aj z domu.


Pandémia priniesla zmeny aj pozitívne výsledky

Oba roky sme prekročili svoje plány. Situácia sa samozrejme menila. V prvej polovici roku 2020 sme pri prvej vlne zaznamenali pokles objednávok pri operatívnom leasingu. Ľudia sa báli dlhodobého záväzku, prevládal spomínaný strach z budúcnosti. Toto obdobie sme venovali komunikácii s klientmi.

Nemenili sme portfólio produktov, snažili sme sa viac dávať do pozornosti krátkodobý prenájom. Zmeny sme zaznamenali aj pri produkte správa vozového párku, pretože klienti hľadali úspory. Ich profity boli ohrozené, zaujala ich optimalizácia nákladov. Viacerým novým klientom sme pomohli odbremeniť sa a ušetriť na  operatívnych a administratívnych nákladoch.

Operatívny leasing sa v od leta 2020 vrátil do normálu. Tento rok bol však aj rokom veľkých zmien, taktiež spojených so spomínaným napredovaním firmy a inovatívnosťou. Vždy sme mali vo firme obchodníkov, ktorých náplňou práce bolo získavanie nového businessu aj starostlivosť o zákazníkov. Bola som presvedčená, že je tento proces správny. Časom som si však uvedomila, že majorita obchodníkov vie robiť jedno alebo druhé.

Keď im je zle nastavená obchodná pozícia, ako tomu bolo u nás, nevedia čo skôr. Prirodzene inklinujú ku starostlivosti, alebo naopak, starostlivosť zanedbávajú. Pristúpili sme teda ku kroku rozdeliť obchodný tím na hunterov a farmárov. Ľuďom sme túto filozofiu predstavili a diskutovali sme s nimi o tom, na ktorej pozícii by sa cítili lepšie.

Tento krok nám výrazne pomohol k lepšiemu fungovaniu obchodu a získavaniu nových zákazníkov. Počas tohto procesu sme žiaľ museli pár ľudí aj prepustiť. Nebolo to však kvôli covidu.

Objednávky boli v roku 2020 podstatne nižšie. Rok 2021 sme však zakončili so 69% nárastom objednávok oproti minulému roku. Vozový park vzrástol o 10,8%. Obrat spoločnosti o 18%. Získali sme 123 nových zákazníkov, čo bolo o 43% viac ako v roku 2020. Zvýšila sa aj ochota odporúčať Business Lease ako dodávateľa a rovnako aj ako zamestnávateľa. A najväčší highlight roka 2021 bolo prekročenie hranice 6000 áut vo vozovom parku. Reorganizácia obchodného tímu sa teda ukázala ako dobré rozhodnutie.

BL ceoblog


Čaká nás rok príležitostí a výziev

Druhá vlna bola dlhá a zamestnanci si na home office zvykli. Zvažovali sme nástup do office nastaviť na báze dobrovoľnosti. Ľudia však nemajú energiu na to, aby sa každé ráno rozhodovali o takejto veci. Predpokladala som, že by sa do práce vrátila maximálne tretina ľudí. Napokon, na základe toho, že nám v tímoch pokulhávala vzájomná spolupráca, som sa rozhodla vrátenie do office bezodkladne zaviesť pre všetkých.

Napokon sa to ukázalo ako správne rozhodnutie a návrat sme aj oslávili. Bola som na svoj tím veľmi hrdá, že sa všetci vrátili.

V septembri 2021 sme vyrazili celá firma už tretíkrát na legendárny teambuilding VYHNE III, kde sme makali spoločne ďalej na našej firme. Za odmenu som zamestnancom dopriala aj poriadnu zábavu v podobe privátneho koncertu Juraj Zaujec & band. Parket bol plný po pár úvodných skladbách :))

Zároveň bol pre nás rok 2021 rokom rastových príležitostí, ktoré sme identifikovali počas strategických workshopov v apríli. Do nového roka 2022 sme vstúpili so štyrmi prioritami. Naďalej zlepšovať zákaznícku a zamestnaneckú skúsenosť, strategické partnerstvá, retail a e-mobilita.

Momentálne stojíme pred novou výzvou upokojiť ľudí, že pandémiou si už musíme iba prejsť. V Business Lease máme vysokú zaočkovanosť, čo je téma, ktorú som vôbec nemusela riešiť. Možno aj vďaka tomu sa nám vo firme darí udržať nad vodou.

Tak isto stojíme pred zásadným krokom pre rast našej firmy. Definovali sme si stratégiu rastu cez strategické partnerstvo. Plánujeme spolupracovať s bankovou inštitúciou. Máme hotový kompletný biznis model a sme pripravení na realizáciu. Tím to neberie ako pracovnú záťaž, ale ako príležitosť pre rozvoj a rast firmy. Všetci kolegovia sa tešia a sú pripravení pracovať na 200%. Úspech je náš cieľ. Ak nám tento plán vyjde, nasledujúce obdobie venujeme implementácii s cieľom na konci roka zbierať prvé ovocie.

Najväčším poučením z pandémie je pre mňa osobne dôležitosť aktívneho ľudského prístupu a neustálej komunikácie so svojim tímom. Uvedomila som si, že  úprimný ľudský prístup je pre mňa ako pre lídra jedna z najdôležitejších priorít. Vnímam, že pandémia bola veľkým testom krízového manažmentu, ale prioritizovanie empatie voči zamestnancom malo obrovský efekt na funkčnosť tímu a naše excelentné výsledky. Budúcnosti sa teda nebojím. Viem, že  mám v mojich ľuďoch neskutočne veľkú oporu a spoločne zvládneme čokoľvek.

Mať tak skvelý tím, ako mám ja, je snom každého lídra firmy. Som za to maximálne vďačná a preto v starostlivosti o mojich kolegov nepoľavím!

BL ceoblog


Kontakt

Business Lease Slovakia s.r.o, Twin City Tower, Mlynské Nivy 10, 821 09 Bratislava

p.volckova@businesslease.sk, tel.: +421 2 5810 3860, www.businesslease.sk


O spoločnosti Business Lease

Business Lease Slovakia je stredoeurópskou lízingovou spoločnosťou patriacou do skupiny Business Lease Group. Spoločnosť sídli v Bratislave a má pobočku v Košiciach. Nadnárodná spoločnosť pôsobí aj v Českej republike, na Slovensku, v Poľsku, Maďarsku a Rumunsku a je divíziou AutoBinck Group (www.autobinck.com).

Na Slovensku bola spoločnosť Business Lease založená v roku 1998 v Bratislave. Podporujeme myšlienky spoločenskej zodpovednosti, mobility, inovácií, cirkulárnej ekonomiky a veľmi nám záleží na spokojnosti našich zákazníkov, zamestnancov aj našich dodávateľov. Dávame si záležať na budovaní zdravej firemnej kultúry a hodnotách. Okrem veľkých medzinárodných zákazníkov poskytujeme služby aj pre menšie a stredne veľké spoločnosti s balíkmi služieb šitých na mieru.

Komplexné riešenie mobility:

Služby pre firmy:

Služby pre fyzické osoby:

O spoločnosti AutoBinck Group

AutoBinck Group je medzinárodná spoločnosť s centrálou v holandskom Utrechte. AutoBinck Group pôsobí na trhu od roku 1907 a dnes je jedným z popredných hráčov v oblasti poskytovania mobility v Európe. Skupina má tri divízie, patrí pod ňu 24 spoločností v 7 európskych krajinách. Celkový počet zamestnancov AutoBinck Group je 1 102. Ročné tržby skupiny predstavujú 985 miliónov.

Kontaktujte nás

  • This field is for validation purposes and should be left unchanged.