Čo hýbe slovenským biznisom v roku 2025? Aká bude budúcnosť práce a ako digitálna transformácia pomáha k rastu firiem? Aj na tieto otázky odpovedali lídri firiem na stretnutí ISA Business Pulse.
Prekonávanie konfliktu medzi generáciami Silver a Z, hybridná práca, well-being, ale aj EQ ako nová výbava úspešnej firmy, boj o udržanie si lídrov a tiež inovácie, zákaznícka skúsenosť a digitálna transformácia ako motory rastu.
Hlavnými organizátormi boli ISA Investment support association s jej výkonnou projektovou manažérkou Magdou Fórrovou a spoločnosť Business Lease Slovakia, za ktorú hostí privítala výkonná riaditeľka Lucia Čišková. Stretnutie, ktorého sa zúčastnila stovka manažérov naprieč odvetviami, ukázalo mnohé trendy smerovania slovenského biznisu v roku 2025.
Priemerný vek zamestnancov sa dnes v mnohých firmách pohybuje medzi 30 až 35 rokov. Vytláča generácia Z zo slovenských firiem striebornú generáciu 55 plus? A majú vôbec firmy o starších záujem?
„Mladší sú talentovaní, prinášajú technologické novinky a ochotu automatizovať procesy, starší zamestnanci zas prispievajú trpezlivosťou a skúsenosťami, čo je pre nás rovnako dôležité,“ zdôrazňuje Jérôme Texier, riaditeľ Orange Business Slovakia Competency and Support Center v Orange Business Services.
Aj preto, hoci je v ich firme priemerný vek päťstovky zamestnancov 36 rokov, zastúpenie tu majú mladšie aj staršie ročníky. Spoločnosť sa snaží vytvárať most medzi oboma generáciami, ich spolupráca totiž pomáha firme v napĺňaní spoločných cieľov.
„Máme programy zamerané na mentoring, upskilling a reskilling, ktoré umožňujú medzigeneračnú výmenu skúseností,“ vysvetľuje Texier.
Práve loyalita a tímová práca sú podľa lídrov firiem kľúčové hodnoty u starších zamestnancov. V prípade mladších je dôležitá motivácia cez zmysluplnú a zaujímavú prácu.
Aj v Bavaris Facility Services dnes pracuje okolo 450 zamestnancov s priemerným vekom 30 rokov. Ako hovorí Andrej Kubiš, Sales and Marketing Director spoločnosti, práve generačne rôznorodé tímy umožňujú skombinovať zápal, energiu a nové pohľady mladých spolu so skúsenosťou a pokojom starších.
„Nájsť kvalitného pracovníka je dnes oveľa ťažšie, ako kedysi. Dokonca, nestačí daného človeka len získať, potrebujete si byť istý, že v deň, kedy má po prvý raz nastúpiť do práce, aj skutočne príde,“ upozorňuje Kubiš.
S tým súhlasí aj Jakub Fekiač, Managing Partner v spoločnosti Edgar Baker: „Niekedy v deň nástupu nenastúpi ani manažér, ktorý má mať plat päťtisíc eur.“
Firmy preto čoraz viac investujú do employer brandingu, benefitov, hybridného spôsobu práce a jazykovej pestrosti.
„Well-being je už očakávaním aj strednej generácie. Vo firmách s potrebou fyzickej účasti zamestnanca každý deň je to zložitejšie. V rámci korporátov evidujeme post-covid trend, kedy zo zahraničných centrál prichádzajú nariadenia, a tie výrazne redukujú možnosť remote work,“ vysvetľuje Fekiač.
Slovensko je stále relatívne nová trhová ekonomika. Nájsť dobrého lídra je podľa Jakuba Fekiača náročné:
„Množstvo šéfov stále riadi tímy feudálnym spôsobom, pričom líder vedie kolektív partnerským spôsobom. Ak si chceme lídra udržať, treba mu načúvať, vytvoriť mu priestor na rast a motivovať ho.“
Podľa Jérôma Texiera je líder človek s ľudským prístupom a autenticitou, ktorý je schopný viesť tím s ohľadom na emocionálnu inteligenciu (EQ).
„EQ by malo ísť od lídra,“ pripája sa Andrej Kubiš. Hoci sa emocionálna inteligencia dá rozvíjať, v praxi často chýba čas na tréning a osobnostný rozvoj.
Firmy sa snažia optimalizovať náklady. Podľa Andreja Kubiša by mali, najmä malé a stredné podniky, využívať efektívny digitálny workflow (napr. CRM), čo vedie k úspore nákladov a zvýšeniu efektivity.
„Automatizácia bola doteraz doménou priemyslu. No od výrobných pozícií prechádza aj na kancelárske, tzv. white collar miesta,“ upozorňuje Jakub Fekiač.
Ako sa zhodli lídri, budúcnosť práce bude turbulentná. „Deväťdesiat percent profesií, ktoré tu budú o sto rokov, dnes nepoznáme,“ upozorňuje Fekiač.
Významná bude podľa Texiera schopnosť firiem udržať si konkurencieschopnosť a podľa Kubiša aj flexibilne vzdelávať ďalšie generácie.
Predstavitelia firiem sa venovali aj téme digitálnej transformácie.
Business Lease Slovakia odštartovala digitálnu transformáciu v roku 2023 s cieľom zlepšiť zákaznícku a zamestnaneckú skúsenosť (CX a EX).
„Našou víziou je zvýšiť kapacitu tímu, zlepšiť kvalitu práce a work-life balans, aby sme dodávali best in class CX našim zákazníkom,“ vysvetľuje výkonná riaditeľka Lucia Čišková.
Podľa lídrov je digitálna transformácia kľúčová pre dlhodobé prežitie podniku.
Ako podotýka Michal Anderle, Consulting Director v Deloitte Central Europe: „Ak nie je podpora zo strany vedenia a pripravenosť zamestnancov, väčšina transformácií zlyhá.“
S tým súhlasí aj Lucia Čišková:
„V Business Lease Slovakia smerujeme k dosiahnutiu CX Excellence, ktorý predurčuje firmu k dlhodobému rastu a prosperite.“
Firma dosiahla rekordné výsledky – celková spokojnosť 94 a NPS skóre 68. Novinkou je služba Osobný asistent, ktorá cieli na 15 % B2B zákazníkov, pričom cieľom je 40 % do konca roka.
„AI vnímame ako príležitosť usporiť čas a zefektívniť činnosti. Uchopili sme to bottom-up,“ vysvetľuje Čišková.
Firma implementovala Co-pilot a testuje nástroje ako Plaud.
Podľa Michala Anderleho je však nutné, aby si firma ujasnila, aký problém chce AI riešiť: „AI nie je ideálna tam, kde je potrebný deterministický výsledok. No vie automatizovať až 90 % prípadov.“
„Granty a dotácie sú dnes dostupné pre široké spektrum firiem, vrátane veľkých spoločností,“ hovorí Michal Hort, predseda predstavenstva EOSNEBOTRA.
K dispozícii je zhruba 30 miliárd eur na sedemročné obdobie, vrátane eurofondov, plánu obnovy, modernizačného fondu či nórskeho a švajčiarskeho finančného mechanizmu.
Business Lease Slovakia je stredoeurópska lízingová spoločnosť patriaca do skupiny Business Lease Group.
Spoločnosť sídli v Bratislave a má pobočku v Košiciach. Na Slovensku pôsobí od roku 1998.
Podporuje spoločenskú zodpovednosť, mobilitu, inovácie a cirkulárnu ekonomiku.
AutoBinck Group je medzinárodná spoločnosť s centrálou v Utrechte (Holandsko). Na trhu pôsobí od roku 1907 a je jedným z popredných hráčov v oblasti mobility v Európe.
Skupina má tri divízie, zahŕňa 24 spoločností v 7 krajinách a zamestnáva 1 102 ľudí. Ročné tržby skupiny predstavujú 985 miliónov eur.