Na čo sa zamerať pri príprave vozidla na zimnú sezónu? V čom pomôže vosk, prečo je hustota pneumatík dôležitá, a prečo len ich prezutie nestačí? Poradíme.Hoci na väčšine územia Slovenska ešte nesneží, je najvyšší čas na objednanie auta do servisu na zimné obutie, ale aj prípravu na nadchádzajúcu sezónu.„Pokiaľ je vozidlo pravidelne servisované u spoľahlivého servisného partnera, vozidlo by malo byť na zimu zodpovedne pripravené. Ak však firmy nevyužívajú operatívny lízing, prípadne profesionálnu správu vozidlového parku, prípadne ide o jednotlivcov, je potrebné, aby na kontrolu technického stavu a prevádzkových kvapalín vozidla mysleli v predstihu,“ hovorí Vladimír Guštafik, Head of Operations Services Business Lease Slovakia.Spoločnosť je poskytovateľom komplexnej mobility vrátane operatívneho lízingu pre právnické aj fyzické osoby. Ako dodáva, niektoré úkony dokážete spraviť aj vo vlastnej réžii, niektoré však radšej zverte odborníkovi. Na čo sa zamerať? Tu sú najdôležitejšie vychytávky zimnej údržby.
Hoci naša legislatíva nepredpisuje presný termín, zimné obutie je zo zákona povinné, ak je na ceste súvislá vrstva snehu a ľadu. „Odporúča sa však už pri vonkajšej teplote pod 7 stupňov Celzia,“ vysvetľuje Vladimír Guštafik. Ak jazdíte po celom Slovensku, najmä do horských oblastí, kde teplota môže klesať pod 7 stupňov už počas jesene, je lepšie nečakať, kým vás zima dobehne, ale prezuť auto skôr. Okrem toho, ak jazdíte - či už služobne, prípadne súkromne - aj po Európe, je lepšie si zistiť v predstihu, aké podmienky na prezutie pneumatík majú krajiny, ktoré navštívite, prípadne cez ktoré budete prechádzať.
Pri prezutí pneumatík je potrebné, najmä ak ide o používané pneumatiky, skontrolovať ich stav, hĺbku dezénu, ale aj možné praskliny, ktoré zvyšujú riziko nehody. Podľa legislatívy nesmiete jazdiť na zimných pneumatikách, ktoré majú menej ako 3 milimetrový dezén, avšak z bezpečnostného hľadiska by hĺbka dezénu zimnej pneumatiky mala mať viac ako 4 mm. To je asi polovičná hĺbka z dezénu novej, komerčnej pneumatiky pre osobné vozidlá.A prečo zimné pneumatiky?„Dostatočná hĺbka lamiel v dezéne pneumatiky pomáha lepšiemu zbavovaniu sa snehu z pneumatiky, čím sa znižuje riziko šmyku vozidla na ceste. Zimné pneumatiky vďaka hlbšiemu dezénu tiež lepšie držia v prípade zasneženej vozovky smer, a vďaka inej zmesi pneumatík lepšie priľnú k vozovke aj v prípade nízkych teplôt alebo zľadovatenému povrchu. Tým majú v zimných podmienkach výrazne kratšiu brzdnú dráhu a dokážu auto lepšie udržať na ceste,“ vysvetľuje Vladimír Guštafik.
Dôležité je tiež skontrolovať tlak v pneumatikách a geometriu, čím sa vyhnete nebezpečnému „plávaniu“ vozidla v zákrutách. „V prípade prehustenej pneumatiky sa pneumatika dotýka vozovky len stredom dezénu. Nemá tak ani potrebnú trakciu a pri potrebe náhleho brzdenia alebo pri prejazde zákrut hrozí šmyk. Pri nesprávne nastavenej geometrii zase hrozí „plávanie“ vozidla, čo je na zasneženej a namrznutej vozovke rizikom, a to najmä pri starších vozidlách,“ konštatuje Vladimír Guštafik. Nastavenie geometrie však zverte vždy odborníkom.„Pri profesionálnej správe vozidlového parku navrhne kvalitný pneuservis v prípade potreby automaticky aj kontrolu geometrie,“ dodáva odborník. Ak máte vozidlo pravidelne servisované, nemusíte pred zimou za každú cenu kontrolovať brzdy. No ak už pri brzdení škrípu alebo sa vozidlo pri brzdení správa nestabilne, riziko dopravnej nehody sa výrazne zvyšuje. „V takýchto prípadoch ide často o kritické opotrebenie bŕzd, kde návštevu servisu určite neodkladajte,“ podotýka. Funkčnosť bŕzd skontrolujte aj vtedy, ak nemáte na paneli prístrojov indikátor opotrebenia brzdového obloženia, ktorý by na potrebu výmeny včas upozornil.
Nezabudnite skontrolovať funkčnosť a správne nastavenie sklonu svetiel vrátane hmloviek, keďže skracujúce sa dni a rýchlejšie stmievanie, sťažuje viditeľnosť. „Pri jazde v hmle či hustom snežení denné svietenie nestačí a je potrebné prepnúť na stretávacie svetlá, prípadne hmlovky,“ vysvetľuje odborník. Obdobne je nevyhnutné mať dobrú viditeľnosť aj pokiaľ ide o predné sklo, preto tiež skontrolujte stav a funkčnosť stieračov a v prípade potreby ich vymeňte. Na zimu je potrebné tiež použiť vhodnú kvapalinu do ostrekovačov, aby neprišlo k poškodeniu systému ostrekovania mrazom. Podľa počasia môžete zvoliť buď prechodnú zmes, s bodom mrazu do -5 stupňov Celzia, alebo pri nižšej nočnej teplote aj s bodom mrznutia do -20 stupňov Celzia.„Okrem toho zimná zmes efektívnejšie odstraňuje posypovú soľ z predného skla, čo má opäť vplyv na lepšiu viditeľnosť a teda bezpečnosť jazdy,“ dodáva Vladimír Guštafik.
Hoci v zime k vyvretiu vody v chladiči pravdepodobne nedôjde, účinnosť chladiacej zmesi prekontrolujte. „Ak je chladiaca zmes už neúčinná, v prípade jej zamrznutia môže dôjsť k rozsiahlemu poškodeniu motora,“ upozorňuje Vladimír Guštafik. Kontrolu vždy zverte odborníkom. „Pokiaľ je vozidlo pravidelne servisované v kvalitnom servise, kontrola chladiacej kvapaliny je jedna z predpísaných kontrol. V takomto prípade nie je nutné sa pred zimou špeciálne venovať jej kontrole,“ dodáva.
Posypová soľ je dosť agresívny materiál a má zo svojej podstaty veľmi negatívny vplyv na koróziu kovových častí vozidla a tiež lak vozidla. „Je preto vhodné pred zimou ošetriť karosériu vozidla vhodným voskom, ktorý pomáha odpudzovať vodu a tým chrániť lak pred účinkami soli,“ podotýka Vladimír Guštafik. Taktiež je potrebné aj počas celej zimy vozidlo pravidelne umývať od nánosov soli a opakovane použiť vosk na ochranu laku. Najmä v zime tiež dochádza počas používania vozidla vplyvom posypových kamienkov k drobným „ďobkám“ v laku, kde vzniká väčšie riziko korózie karosérie.„Aj keď moderné vozidlá majú väčšinou niekoľkostupňovú ochranu karosérie proti korózii, je vhodné pravidelne sledovať stav laku a v prípade náznaku korózie sa poradiť v servise ohľadne možných ošetrení či odstránení týchto poškodení,“ radí Vladimír Guštafik.
Zimná výbava by určite mala obsahovať škrabku na sklo, metličku alebo lopatku na sneh, prípadne v severných regiónoch a horských oblastiach by mali byť samozrejmosťou aj zimné reťaze. „Treba si uvedomiť, že ak začne snežiť, bez zimnej výbavy vám sneh dokáže skomplikovať jazdu aj na krátku vzdialenosť. Okrem toho, podľa predpisov musí byť vozidlo pred každou jazdou očistené tak, aby sa z neho počas jazdy neuvoľňovali žiadne kusy snehu či ľadu a neohrozovali iných účastníkov cestnej premávky. Inak vám hrozí pokuta,“ upozorňuje Vladimír Guštafik.Sneh a ľad na aute tiež zbytočne zvyšujú spotrebu paliva. Nakoľko počasie v zime je nepredvídateľné, je vhodné mať vo vozidle napríklad aj deku či náhradné teplé oblečenie, pokiaľ by z dôvodu nehody alebo neprejazdnej cesty musel vodič či osádka vozidla stráviť vo vozidle dlhší čas.KontaktBusiness Lease Slovakia s.r.o, Twin City Tower, Mlynské Nivy 10, 821 09 Bratislava[email protected], tel.: +421 2 5810 3860, www.businesslease.skO spoločnosti Business LeaseBusiness Lease Slovakia je stredoeurópskou lízingovou spoločnosťou patriacou do skupiny Business Lease Group. Spoločnosť sídli v Bratislave a má pobočku v Košiciach. Nadnárodná spoločnosť pôsobí aj v Českej republike, na Slovensku, v Poľsku, Maďarsku a Rumunsku a je divíziou AutoBinck Group (www.autobinck.com).Na Slovensku bola spoločnosť Business Lease založená v roku 1998 v Bratislave. Podporujeme myšlienky spoločenskej zodpovednosti, mobility, inovácií, cirkulárnej ekonomiky a veľmi nám záleží na spokojnosti našich zákazníkov, zamestnancov aj našich dodávateľov. Dávame si záležať na budovaní zdravej firemnej kultúry a hodnotách. Okrem veľkých medzinárodných zákazníkov poskytujeme služby aj pre menšie a stredne veľké spoločnosti s balíkmi služieb šitých na mieru.Komplexné riešenie mobility:Služby pre firmy:
Služby pre fyzické osoby:
O spoločnosti AutoBinck Group AutoBinck Group je medzinárodná spoločnosť s centrálou v holandskom Utrechte. AutoBinck Group pôsobí na trhu od roku 1907 a dnes je jedným z popredných hráčov v oblasti poskytovania mobility v Európe. Skupina má tri divízie, patrí pod ňu 24 spoločností v 7 európskych krajinách. Celkový počet zamestnancov AutoBinck Group je 1 102. Ročné tržby skupiny predstavujú 985 miliónov.