Chystáte sa aj vy na lyžovačku počas jarných prázdnin autom? Prvoradé je nielen skontrolovať technický stav vozidla, ale mali by ste myslieť aj na ďalšie veci, aby ste nezostali na ceste „zaskočení“. Tu je niekoľko rád:
Väčšina akumulátorov si nežiada špeciálnu údržbu, treba mať však na pamäti ich životnosť. „Ak je akumulátor starší ako 4 roky, odporúča sa absolvovať záťažový test. V servise by ho mali urobiť na počkanie,“ podotýka Peter Kundlák, technický riaditeľ Business Lease Slovakia. Spoločnosť je poskytovateľom komplexnej starostlivosti a popredným hráčom na poli operatívneho lízingu. Ako vysvetľuje, práve v zime vie vodičov potrápiť naštartovanie vozidla. „Častým dôvodom, prečo vozidlo v zime neštartuje, je vybitie akumulátora alebo primrznutie štartéra. Signálom vybitého akumulátora je zníženie intenzity kontroliek pri otočení kľúča v zapaľovaní, prípadne neúspešný pokus motora o pretočenie,“ vysvetľuje. V takom prípade pomôžu prepojovacie káble a ochotný vodič iného vozidla, prípadne asistenčná služba. V prípade veľkého poklesu napätia je už nutná výmena akumulátora prípadne jeho riadne dobitie. Často býva príčinou primrznutý štartér. Ten sa môže prejaviť cvaknutím bez zníženia intenzity kontroliek. „Pomôcť môže ohriatie položením nádoby s horúcou vodou pod priestor, v ktorom je spojený motor s prevodovkou, alebo, ak je štartér prístupný, postačuje prenos telesnej teploty cez ruky,“ podotýka. Ak zlyhajú aj tieto možnosti a auto nie je možné zatlačiť do vyhrievaného priestoru, pomôže privolanie asistenčného alebo servisného vozidla. „V prípade operatívneho lízingu funguje pre vodiča asistencia 24 hodín denne 7 dní v týždni po celej Európe, bez ohľadu na asistenciu poisťovne,“ hovorí.
Zimné obutie pneumatík by v tomto čase malo byť samozrejmosťou, no treba skontrolovať aj ich stav. „Zimné pneumatiky by mali mať hĺbku dezénu viac ako 4 mm. Hlboký dezén lepšie drží smer, pneumatiky majú výrazne kratšiu brzdnú dráhu a dokážu tak udržať auto na ceste aj v extrémnych podmienkach,“ upozorňuje Peter Kundlák. Obdobne pred cestou skontrolujte, či nemajú praskliny a iné poškodenia, ktoré by sa vám na ceste mohli vypomstiť. Skontrolujte aj tlak v pneumatikách. Ak je pneumatika podhustená, môžete ju preraziť na jame, ktorú pod snehom nezbadáte. Vážna dopravná nehoda hrozí aj pri prehustených pneumatikách. Pneumatika sa dotýka vozovky len stredom dezénu, čím nemá nielen potrebnú trakciu, ale sa môže aj pretrhnúť.
Nerovnomerné opotrebenie pneumatík či „ťahanie“ auta do strany má pri brzdení za následok plávanie auta v zákrutách, čo je na primrznutej vozovke veľmi nebezpečné. Ak ste takéto „správanie“ vozidla spozorovali, ešte pred cestou sa objednajte do servisu, kde vám skontrolujú nastavenie geometrie vozidla a vyváženie kolies.
Obdobne ako pri kvalite pneumatík, ani účinnosť bŕzd nepodceňujte. „Väčšina vozidiel je už dnes vybavená indikátorom opotrebenia brzdového obloženia na paneli prístrojov, ktorý vodiča upozorní na potrebu ich výmeny,“ vysvetľuje Peter Kundlák. U ostatných vozidiel môže byť indikátorom rozsvietenie kontrolky poklesu brzdovej kvapaliny. „Pokles je najčastejšie spôsobený väčším opotrebením brzdového obloženia a kotúčov,“ konštatuje. Ak sa brzdy prihlásia, s kontrolou tiež nečakajte. Pískanie už signalizuje kritické opotrebenie bŕzd.
Nejde len nemrznúcu zmes a prípadne motorový olej. Kontrola prevádzkových kvapalín sa týka aj chladiacej kvapaliny. „Kontrola účinnosti chladiacej zmesi je veľmi dôležitá. Napríklad v prípade zamrznutia chladiacej kvapaliny môže dôjsť k rozsiahlemu poškodeniu motora,“ upozorňuje Peter Kundlák. Kým kontrolu chladiacej zmesi zverte odborníkom, nemrznúcu zmes pre ostrekovanie okien viete doplniť sami. Do hôr si berte takú, čo vydrží teploty pod -20 stupňov Celzia.
Mať dostatok paliva, ale aj náhradné prevádzkové kvapaliny, nie je nikdy na škodu. Napríklad náhradnú nemrznúcu zmes oceníte v treskúcej zime, ak vozidlo parkujete vonku. Ak jemnou vrstvou natriete tesniace gumy dverí vozidla, zamedzíte ich prilepeniu. U vozidiel bez diaľkového odomykania môžete streknúť nemrznúcu látku aj do zámkov dverí pre ľahšie odomykanie. Nezabudnite tiež na náhradný set žiaroviek. Dobré je skontrolovať aj stav osvetlenia, hlavne hmlovky, ktoré sú potrebné najmä pri zlej viditeľnosti a hustom snežení. Stav rezervného kolesa je lepšie pred cestou skontrolovať. Ak ho auto nemá, určite by chýbať nemala „opravná sada“. „Po jej použití si treba vždy zaobstarať novú,“ pripomína Peter Kundák.
Lekárnička, reflexné vesty, ale aj výstražný trojuholník. To sú bezpečnostné doplnky, ktoré by mali byť vodičovi vždy poruke. Pred cestou si skontrolujte nielen ich stav a umiestnenie, ale hlavne v prípade reflexných viest si pozrite, či sa v krajinách, ktoré sú na trase, nevyžaduje napríklad ich počet podľa počtu pasažierov. V zime by povinnú súčasť mali tvoriť aj metlička a škrabka na okná, v prípade hustého sneženia aj lopata a zimné reťaze.
Ak idete do zahraničia, pred cestou si skontrolujte platnosť pasov, aj aktuálne kontakty na asistenčnú službu a pribaľte si aj medzinárodné tlačivo správy o nehode. „Asistenčná služba by mala byť k dispozícii non stop v ktorejkoľvek krajine. V prípade prenájmu auta na operatívny lízing je situácia pre vodiča ešte o niečo priaznivejšia. Hlavným benefitom mu je popri asistencii na ceste aj mobilita, teda poskytnutie náhradného auta bez nutnosti úhrady poplatkov za služby na mieste,“ hovorí technický riaditeľ Business Lease Slovakia.
Pri ceste do zahraničia si tiež nezabudnite skontrolovať platnosť zelenej karty, ktorá potvrdzuje medzinárodné poistenie zodpovednosti za škodu. Či už v zahraničí, alebo na Slovensku by ste však mali zvážiť aj havarijné poistenie. „Havarijná poistka kryje nielen škodu na aute spôsobenú haváriou, teda stretom vozidla s iným predmetom, ako je auto, zviera, stavba a podobne, ale aj iné škodové udalosti spojené s užívaním vozidla. Napríklad živelné, ako snehová víchrica, pád stromu či iného predmetu, požiar, ďalej krádež vozidla alebo jeho časti, dokonca vandalizmus, teda úmyselne spôsobená škoda na vozidle inou osobou a podobne,“ spresňuje Peter Kundlák. Pri uzatváraní poistenia si skontrolujte, čo kryje poistka a aké sú výluky z poistenia.
Ak si na lyžovačku beriete služobné vozidlo a firemné smernice vám to povoľujú, vopred si zistite, kto bude hradiť súkromné kilometre a prípadné škody na vozidle. V prípade poistenia však poisťovňa poskytuje poistné plnenie bez ohľadu na to, či k poistnej udalosti došlo na súkromnom alebo firemnom aute. „Poisťovňu zaujíma, ako k nehode došlo a či ste nešli vedome do rizika, prípadne či sa na danú poistnú udalosť vzťahuje poistné krytie. Ak vám používanie služobného auta na súkromné účely povoľujú firemné smernice, treba i tak v prípade poistnej udalosti nehodu vždy riadne zdokumentovať,“ upozorňuje.