Pneumatiky nedojazďujteHoci počasie je stále nestabilné, ak už teplota v regióne, kde s vozidlami jazdíte, stabilne dosahuje okolo osem stupňov Celzia a jazdné vlastnosti vozovky to dovoľujú, je vhodné vymeniť zimné pneumatiky za letné. „Určite neodporúčame jazdiť na zimných aj pri vyšších vonkajších teplotách a už vôbec nie dojazdiť zimné pneumatiky v lete,“ upozorňuje Peter Kundlák, technický riaditeľ Business Lease Slovensko. Spoločnosť je poskytovateľom mobility a kompletnej starostlivosti a popredným hráčom na poli operatívneho lízingu.Ako podotýka, opotrebenie pneumatiky ohrozuje bezpečnosť vodiča aj ostatných účastníkov cestnej premávky. „Kým pri letných pneumatikách sa opotrebenie počíta na 2 milimetre dezénu, kde zákonný limit je 1,6 milimetrov, zimné pneumatiky musia spĺňať minimálnu hĺbku dezénu 3 mm aj v prípade, že sa používajú v letnom období. Preto určite neodporúčame dojazdiť zimné pneumatiky v lete iba z dôvodu, že majú väčšiu hĺbku dezénu, ako je norma pre letné pneumatiky,“ konštatuje. Vyššie teploty majú tiež negatívny vplyv na brzdné vlastnosti zimných pneumatík, majú oveľa mäkšiu zmes a skracuje sa tak ich životnosť. „Ak firma využíva operatívny lízing, pneumatiky sa dokonca vymieňajú skôr, pretože hĺbka dezénu pod 3 mm u zimných môže výrazne znížiť ich výkon a bezpečnosť a skracuje sa aj ich životnosť,“ vysvetľuje. V prípade áut na operatívny lízing si však firma len rezervuje termín prezutia alebo obutia novej sady či už elektronicky alebo telefonicky u servisných a pneuservisných partnerov lízingovej spoločnosti, a to podľa toho, u koho má firma letné „obutie“ uskladnené. V prípade áut v majetku môže firma zvoliť ich svojpomocnú výmenu. No ako pripomína Peter Kundlák, v pneuservise zároveň skontrolujú aj tlak pneumatík a vyvážia ich. „Rovnako uskladňovať sezónne prezutie vo firme sa možno zdá byť lacnejšie, no v pneuservise vám garantujú správnosť uskladnenia pneumatík a zaistia tak ich maximálnu životnosť,“ konštatuje Peter Kundlák.Pozor na výtlky Práve výtlky na cestách, ktorých stav sa poväčšine v zime vždy zhorší, sa podpisujú aj pod nerovnomerné opotrebenie pneumatík, ktorého signálom je aj „ťahanie“ auta do strany. Práve „plávanie“ auta v zákrutách sa však môže podpísať pod nehody, ktoré následne firme v tom lepšom prípade zvýšia náklady na opravy, v tom horšom, najmä ak má v majetku staršie vozidlá, môže byť zlé nastavenie geometrie aj otázkou bezpečnosti vodičov. Preto si ju nechajte v servise nastaviť, a to aj vtedy, ak ste menili či idete po zime meniť tlmiče. „Pri operatívnom lízingu vás na prípadné problémy s geometriou upozorní priamo pneuservis pri prezutí pneumatík a navrhnú kontrolu a nastavenie geometrie,“ vysvetľuje Peter Kundlák.Skontrolujte brzdyMinimálne dvakrát do roka, a určite vždy po zime, je dobré skontrolovať aj stav brzdovej sústavy. Účinnosť bŕzd hlavne na firemných autách by mali v servise nechať prekontrolovať aj firmy, ak spravujú svoj vozidlový park sami. Mnohé vozidlá však dnes už disponujú signalizáciou opotrebenia bŕzd, ktoré vodiča na potrebu návštevy servisu upozornia. V ostatných vozidlách môže byť indikátorom rozsvietenie kontrolky poklesu brzdovej kvapaliny. Pokles je najčastejšie spôsobený väčším opotrebením brzdového obloženia a kotúčov,“ vysvetľuje Peter Kundlák.Kontrolujte lištyRovnako štartovaním v mrazoch dostávala zabrať aj autobatéria, ktorú je vhodné tiež skontrolovať. Preverte aj funkčnosť svietidiel, či stieračov. Ich časté využívanie v zime sa mohlo podpísať pod opotrebenie stieracích líšt. Zistíte to aj voľným okom, ak vám pri zotieraní nečistôt z predného skla stierače nadskakujú a zanechávajú mokré šmuhy. „Z hľadiska bezpečnosti je lepšie ich bezodkladne vymeniť,“ hovorí Peter Kundlák.Dezinfikujte klimatizáciu Klimatizačné filtre zachytávajú nielen prach a alergény, ale sa tam usádzajú aj baktérie a plesne, ktorých sa inak ako dezinfekciou nezbavíte. „Pred sezónou tak treba dať klimatizáciu minimálne dezinfikovať. Dezinfikovať by ste mali hlavne odparovač a vyčistiť treba aj trubky,“ radí Peter Kundlák. Ako dodáva, lepšie je zveriť to do rúk odborníkov v autoservise.Doplňte kvapalinyRovnako pravidelne je potrebné kontrolovať aj stav kvapalín v aute. Či už svojpomocne, alebo v servise. Kvapalinu v ostrekovači určite meniť nemusíte, stačí postupne dolievať letnú.Šetrná para Hoci firemné autá by mali chodiť „pod sprchu“ pravidelne, snažte sa po zime a následne raz za čas dopriať vozidlám aj poriadnu očistu podvozku a pozorne odtiaľ vymyť všetky zanesené nečistoty. A to najmä, ak firemné vozidlá využívate aj na súkromné účely, a teda aj dovolenky. Predídete tým rýchlejšiemu hrdzaveniu vozidla. Ak už hrdzu voľným okom na podvozku vidíte, je lepšie požiadať v servise o jej zbrúsenie a následné ošetrenie. Pokiaľ ide o čistenie vozidla, dnes je hitom najmä čistenie parou. „Ide o komplexné, dôkladné a ekologické čistenie, navyše šetrné k vozidlu,“ hovorí Peter Kundlák. V prípade využívania operatívneho lízingu je výhodou pre firmu to, že vozidlo prídu servisní partneri vyčistiť buď priamo do firmy alebo domov v pracovných dňoch od ôsmej do osemnástej hodiny.Kontrolujte lekárničkuPráve súkromné využívanie firemného vozidla má často za následok využívanie autolekárničky. Malá odrenina na svahu či pri túre, zafixovanie kolena a podobne, sa zdajú byť ako maličkosti, no ak zabudnete pravidelne kontrolovať obsah lekárničky a dopĺňať ho podľa predpisov, môže sa to vypomstiť v prípadoch, kedy ju budete naozaj vážne potrebovať.