Kedy budú konečne autá jazdiť za nás?

Prvé autopiloty vznikli predsa už pred vyše storočím.


Začiatky automatizovanej dopravy nie sú spojené s autami, ale s lietadlami. Keďže viesť lietadlo si vyžaduje extrémnu pozornosť pilota, pri dlhých letoch zohrávala únava nebezpečnú úlohu. Aby sa toto riziko znížilo, už v roku 1912 začali ľudia rozmýšľať nad autonómnym riadením.

Autopilot nemal v tom čase nahradiť fyzického pilota vo všetkých úkonoch, ale odľahčiť jeho pozornosť od udržiavania kurzu, výšky či rovnováhy. To prispelo k významnému odľahčeniu kapitána posádky a prispelo k tomu, že letecká preprava je dosiaľ najbezpečnejšia forma mobility.

V roku 1933 uskutočnilo lietadlo s autopilotom let okolo sveta za menej ako osem dní.

 


Autonómne, autopilotované a samoriadiace autá

Experimenty so samostatným riadením v autách sa začali len pár rokov po tých leteckých – v dvadsiatych rokoch minulého storočia. V roku 1925 sa po uliciach newyorského Manhattanu premávalo vozidlo ovládané pomocou rádiového spojenia so svojim vynálezcom, Francisom Houdinom. Nie tým kúzelníkom – ten sa volal Houdini.

Prvé skutočne samočinné auto však bolo vyvinuté až o 52 rokov neskôr v Japonsku. Dokázalo čítať biele čiary jazdných pruhov a ísť rýchlosťou do 30 km/h s oporou vyvýšených mantinelov.

Na opačnej strane Zeme sa o to isté pokúšala americká agentúra pre pokročilé obranné výskumy, DARPA. V roku 2004 vyhlásila súťaž pre vývojárov autonómnych vozidiel o milión dolárov – na splnenie bolo potrebné prejsť 240 kilometrov Mohavskou púšťou. Najlepší stroj prekonal 11 kilometrov a potom zlyhal rovnako ako ostatné.

V druhom kole tejto výzvy, o rok neskôr, už náročnú trasu dokončilo v celosti až päť súťažiacich, a preto sa tretie kolo konalo v simulovaných cestných podmienkach. Bol rok 2007 a samoriadiace autá už vtedy zvládli pravidlá premávky, obchádzanie prekážok, ostré zákruty aj parkovanie.


Automobilky vs. vynálezcovia

Po tom, ako sa koncept samoriadiacich áut ukázal byť nie len možný, ale dokonca na dosah ruky, začali sa skutočné preteky medzi veľkými automobilkami a nezávislými vynálezcami. Oba tábory majú pochopiteľnú motiváciu priniesť technológiu ľuďom ako prvý.

V roku 2009 začal svojho autopilota vyvíjať Google pod názvom Waymo. Dodnes mali autá v tomto projekte najazdiť už viac než 16 miliónov kilometrov bez jedinej nehody a keďže prototypy nemajú nijaké pedále ani volant, je zrejmé, že vodič v nich bude úplne zbytočný.

Asi najznámejším vynálezcom aj na poli autonómnych vozidiel je Elon Musk a jeho Tesla. Aktuálne predávané Tesly síce majú autopilota, ale nie sú autonómne. Dokážu za vás zaparkovať a vyparkovať, meniť pruhy, zísť z diaľnice a udržiavať si bezpečný odstup od ostatných vozidiel, ale prítomnosť vodiča je nevyhnutná.

Zopár rokov už na svojej verzii samoriadiacich systémov pracujú aj veľké automobilky ako General Motors, Ford, Mercedes Benz, BMW či Audi. Napríklad, Mercedes S-Class od roku 2014 za vás dokáže riadiť, sledovať jazdné pruhy a vyhýbať sa zrážkam s ostatnými účastníkmi premávky.

Spoločnosť Audi dokonca tvrdí, že jej nasledujúca generácia sedanu A8 bude prvé masovo vyrábané vozidlo na tretej úrovni autonómnosti.


urovne autonomnosti


Kedy teda budú jazdiť autá za nás?

V blízkej budúcnosti teda môžeme očakávať autá niekde medzi treťou a štvrtou úrovňou.

Na piaty stupeň si budeme musieť počkať, pravdepodobne, niekoľko desaťročí. Potrebné technológie už na svete existujú aj za dostupné ceny, ale ich súlad si vyžaduje tisícky testov, kým im budeme môcť zveriť plnú samostatnosť.

Najdôležitejšie otázky, ktoré budeme musieť vyriešiť pred plnou automatizáciou dopravy, sú bezpečnosť, pretože od počítačov očakávame nižšiu nehodovosť než od ľudí, a životné prostredie, pretože ak začnú byť dostupné samoriadiace autá, prepravné spoločnosti, taxi služby a ľudia neschopní riadiť vozidlo výrazne zvýšia dopyt. To ide ruku v ruke s otázkou produkcie emisií, ak nebude v rovnakom čase rovnako dostupná aj elektromobilita.

Naďalej budeme túto tému držať pod dohľadom a informovať vás hneď, ako sa posunie o ďalší krok. Zatiaľ si môžete vysúšať inovácie v mobilite, ktoré sme už dokázali zaviesť do praxe – car sharing, elektromobilitu či plánovanú kartu mobility.


Kontakt

Business Lease Slovakia s.r.o, Twin City Tower, Mlynské Nivy 10, 821 09 Bratislava

p.volckova@businesslease.sk, tel.: +421 2 5810 3860, www.businesslease.sk

Kontaktujte nás

  • Toto pole je pre validačné účely a mal by zostať nezmenený.