7 problémov s jazdenými autami, ktoré vás vyjdú draho

A ktorým sa vyhnete vďaka kúpe auta po operatívnom lízingu.


Kúpiť si jazdené auto na súkromné účely alebo do firmy sa môže zdať ako príjemná úspora peňazí. Štvorročné auto stojí výrazne menej než nové, ešte je v dobrom stave a za ďalšie štyri roky jeho trhová cena už tak veľmi neklesne.

Problém nastane až vtedy, keď si nedáte pozor pri výbere. Top stav, nikdy búrané a podobné nezmysly v predajných inzerátoch môžu kupca ľahko opantať. Preto sme dali dokopy tie najčastejšie problémy, na ktoré by ste si mali dať pozor pri kúpe z bazáru:

1. Podozrivo výhodná ponuka

Ak natrafíte na auto, ktoré vám vyhovuje výbavou a zdanlivo nemá nijakú vadu, môžete sa nechať zlákať priaznivou cenou. Niekedy až podozrivo priaznivou.

Ešte prv, než sa z tohto úlovku nadchnete, skúste si triezvo preveriť fakty – na stránke Inštitútu finančnej politiky si môžete orientačne overiť jeho aktuálnu trhovú hodnotu (http://www.institutfinancnejpolitiky.sk/kalkulacky/aut/), podľa VIN čísla alebo ŠPZ sa zase dozviete niečo o histórii technických kontrol a najazdených kilometrov na oficiálnych stránkach technickej (www.stkonline.sk) či emisnej kontroly (www.seka.sk) a kontroly originality (www.ko.sk).

Kvôli GDPR sú tieto údaje čiastočne obmedzené, ale ak by sa krivka najazdených kilometrov niekedy v čase znížila, je to jasný signál, že tachometer bol stočený. Viete tiež odfiltrovať vozidlá, ktoré boli používané v taxi službe, pretože tie musia STK postúpiť každý rok.


2. Lak

Ak sa už dostanete na obhliadku vozidla, o jeho skutočnom stave vám často vypovie najviac lakovanie. Hneď na prvý pohľad môžete odhaliť znaky prípadnej nehody, ak má niektorý diel odlišný odtieň.

Na druhý pohľad treba pozerať po drobných nedostatkoch – hrudky alebo vypukliny sú znakom neodborného zásahu pri lacnej oprave. Drobné hrbolčeky menšie než špendlíková hlavička sa zase tvoria, ak bolo auto lakované bez poriadnej prípravy, kedy na ňom zostal prach a smietky.

Tretí dôležitý krok je použitie prístroja na meranie hrúbky laku. Ak je niekde hrubšia vrstva, opäť je zrejmé, že „nikdy búrané“ v inzeráte neznamená tak celkom „nikdy“ aj v realite. Citlivé miesta sú najmä dvere a nárazníky.


3. Karoséria

Opravy po nehode môžete odhaliť aj vďaka nesprávne sediacemu dielu karosérie. Medzery pri dverách a kufri by mali byť všade rovnaké a nijaký diel by nemal vystupovať.

opravy laku na vozidle


4. Interiér a airbagy

Keď sa pri obhliadke dostanete dnu, môže vás prekvapiť dokonale čistý interiér. Každý predávajúci chce, aby sa jeho produkt zapáčil, takže vysávanie a tepovanie nie sú rarita. Nedostatky môžete odhaliť pri pohľade pod koberčeky, na opotrebené pedále či čalúnenie vodičovej sedačky – mali by zodpovedať počtu najazdených kilometrov.

Pozornosť venujte aj airbagom. Ak sa v minulosti aktivovali, nebudú dokonale sedieť medzery alebo nájdete znaky po opravách. Ďalším krokom je test kontroliek. Ak sa po zasunutí a otočení kľúča do prvej polohy vypínajú súčasne, resp. niektorá sa zhasína s kontrolkou airbagu, je to dôvod na podozrenie.

Samozrejmosťou je aj kontrola všetkých systémov a funkčnosť výbavy vrátane klimatizácie. Každá z týchto súčastí by vám pri oprave mohla nepríjemne navýšiť cenu kúpeného auta.


5. Servisná história

Keď vozidlo vyzerá v poriadku, bezpodmienečne ho vezmite na testovaciu jazdu. Ak by vás od nej ohovárali alebo by vám ju explicitne nedovolili, rovno hľadajte iného predajcu.

Počas jazdy dávajte pozor na funkčnosť bŕzd a podporných systémov ABS, ESP. Pozorne počúvajte, ako znie motor, brzdy, kolesá. Trenie, šúchanie či klepot sú všetko dôvody na obavy. Skvelý test je aj prechod cez železničné priecestie, ktoré odhalí skryté problémy podvozku a náprav.

V tomto kroku je vhodné si skontrolovať aj servisnú knižku. To, že je vyplnená, ešte nie je záruka dobrého stavu vozidla. Pre stopercentnú istotu je vhodné zavolať spoločnosti, ktorá auto servisovala a vyžiadať si všetky informácie, ktoré vám môžu dať.


6. Predkupná kontrola v servise

Ak sa v autách nevyznáte alebo nemáte čas venovať kúpe toľko pozornosti, môžete predošlé kroky  zveriť do rúk odborníkom. Odhalia v podstate všetky problémy s vyššou presnosťou a odhadnú aj cenu prípadnej opravy. Opäť platí, že predajca, ktorý nemá čo skrývať, vám na takúto prehliadku dovolí s autom odísť.

opravar podvozok auta


7. Kúpna zmluva

Napokon, keď je auto pripravené prejsť do vášho vlastníctva, čaká vás posledný dôležitý krok – kúpna zmluva. Najmä, ak do firmy kupujete viac vozidiel, stojí za to dať si zmluvu pripraviť u právnika pre vás na mieru. Zaplatíte síce viac jednorazovo, ale vyhnete sa drahým omylom pri každej ďalšej kúpe.


Ak sa na týchto sedem problémov pripravíte, môžete sa vyhnúť veľmi nepríjemným výdavkom po kúpe.

Úplne najlepšie by bolo, keby ste na ne vôbec nenarazili. Keď v Business Lease predávame vozidlá po operatívnom lízingu, dávame si záležať na 100 % transparentnosti od najazdených kilometrov až po prípadné nedokonalosti.  Preto máme len spokojných klientov.


Potvrdí vám to aj slovenský olympionik Ladislav Škantár, s ktorým sme pred nedávnom mali možnosť spraviť rozhovor práve po nákupe jazdeného vozidla.

>>> Rozhovor s Ladislavom Škantárom


Celú ponuku našich jazdených vozidiel po operatívnom leasingu nájdete na našej stránke:

>>> www.autapooperaku.sk


Kontakt

Business Lease Slovakia s.r.o, Twin City Tower, Mlynské Nivy 10, 821 09 Bratislava

p.volckova@businesslease.sk, tel.: +421 2 5810 3860, www.businesslease.sk

Kontaktujte nás

  • Toto pole je pre validačné účely a mal by zostať nezmenený.