Úžasné koncepty áut, ktoré nikdy nevyšli na cestu
Svet by bol krajším miestom, keby sme tieto autá mohli vidieť jazdiť na vlastné oči.
–
Koncepty sú autá, ktorými výrobcovia prezentujú budúce modely alebo dizajnérsky smer. Je to tiež spôsob merania záujmu verejnosti ešte pred tým, ako sa zaviažu k výrobe. Občas sa zdá, že výrobcovia konštruujú koncepty len pre jedno – aby nás sklamali tým, že v skutočnosti nikdy na vozovku nevyjdú.
Týchto päť obdivuhodných áut k tomu mali blízko, no nakoniec sa do sériovej výroby nedostali. A to je podľa nás obrovská škoda.
Lamborghini Calà

Povedali by ste, že tento koncept má skoro 25 rokov? Hliníkový podvozok, karoséria z uhlíkových vlákien, 3,9 litrový motor V10 s výkonom 400 koní a prevádzková hmotnosť 1290 kilogramov. Lamborghini Calà malo byť nástupcom modelu Jalpa po ukončení jeho produkcie. Dokonca bolo zapožičané novinárom na testovanie.
Keď sa však Lamborghini stalo súčasťou Volkswagen Group, k výrobe nedošlo a Jalpa bola nakoniec nahradená až v roku 2003 modelom Gallardo. Na Lamborghini Calà si tak môžete zajazdiť jedine v hre Need for Speed II.
Bentley Hunaudieres

Je to možno zvláštne, ale práve koncept Bentley Hunaudieres je auto, ktoré mnohí považujú za predchodcu svetovo známeho Bugatti Veyron. V ňom totiž testovali motor, ktorý nakoniec použili vo Veyrone – v treťom najvýkonnejšom sériovo vyrábanom aute.
Bentley Hunaudieres predstavili rok po tom, čo sa koncern Volkswagen rozšíril o značky Bentley, Bugatti a Lamborghini. V útrobách pracoval osemlitrový 16-valec, ktorý vznikol spojením dvoch osemvalcov od Volkswagenu. Škoda, že ostal len konceptom, pretože elegantná predná časť s veľkou maskou chladiča a malými kruhovými svetlami zaujmú dodnes.
Jaguar C-X75

V roku 2010 slávil Jaguar 75 rokov od prvého použitia svojho obchodného mena. K tejto príležitosti vytvorili športový koncept C-X75, ktorý prekvapil štyrmi elektromotormi a dvoma turbínami na zvýšenie dojazdu. Plánovala sa jeho výroba, no postupne sa tento elektrický koncept prerobil na hybrid s dvoma elektromotormi a 1,6 litrovým štvorvalcom.
O dva roky neskôr bol projekt ukončený, dôvodom bola vraj ekonomická kríza. Jaguar C-X75 sa nakoniec dočkal svojej chvíľky slávy – prototypy boli totižto použité v bondovke Spectre.
TVR Cerbera Speed 12 – Project 7/12

Britská automobilka TVR bola vždy odborníkom na super-rýchle športové vozidlá. V roku 1997 si zaumienili, že pokoria rekord najrýchlejšieho cestného auta a vytvorili koncept s názvom Project 7/12. Ten mal obsahovať 7,7 litrový motor V12 s výkonom cez 800 koní.
O rok neskôr sa koncept premenoval na Speed 12 a prototyp absolvoval niekoľko testovaní. Prístroje namerali výkon až 960 koní a samotný Peter Wheeler, vtedajší vlastník TVR, po jeho šoférovaní dospel k rozhodnutiu – auto je príliš silné, ťažko ovládateľné a na cestu prakticky nepoužiteľné.
Škoda Tudor

Nakoniec tu máme naoko obyčajný koncept, ktorý bol ale úžasný vzhľadom na dobu a jeho výrobcu. Aj keď to nebolo žiadne futuristické športové vozidlo s neobyčajným výkonom, v roku 2002 zožala Škoda Tudor ohromný úspech u odbornej aj laickej verejnosti.
Dvojdverový grand tourer s 2,8 litrovým šesťvalcom mal elegantný dizajn, ktorý pripomínal Superb. Nadčasový vzhľad, ideálne miery a výkon. Napriek tomu sa do výroby nedostal. Prečo? „Príliš pekné pre Škodu,“ vyjadrilo sa vedenie koncernu a bolo po Tudore. Škoda už bola vtedy v koncerne Volkswagenu a jednoducho do ich portfólia kupé nezapadalo. A to je naozaj škoda.
Nebuďte však smutní a nesnívajte zbytočne o autách, ktoré nemôžete vlastniť. Radšej si prezrite našu ponuku vozidiel po operáku – tie môžete mať za výhodnú cenu a s garanciou technického stavu.
Kontakt
Business Lease Slovakia s.r.o, Twin City Tower, Mlynské Nivy 10, 821 09 Bratislava
p.volckova@businesslease.sk, tel.: +421 2 5810 3860, www.businesslease.sk