Úžasné koncepty áut, ktoré nikdy nevyšli na cestu

Svet by bol krajším miestom, keby sme tieto autá mohli vidieť jazdiť na vlastné oči.

Koncepty sú autá, ktorými výrobcovia prezentujú budúce modely alebo dizajnérsky smer. Je to tiež spôsob merania záujmu verejnosti ešte pred tým, ako sa zaviažu k výrobe. Občas sa zdá, že výrobcovia konštruujú koncepty len pre jedno – aby nás sklamali tým, že v skutočnosti nikdy na vozovku nevyjdú.

Týchto päť obdivuhodných áut k tomu mali blízko, no nakoniec sa do sériovej výroby nedostali. A to je podľa nás obrovská škoda.


Lamborghini Calà

Foto: motorauthority.com

Povedali by ste, že tento koncept má skoro 25 rokov? Hliníkový podvozok, karoséria z uhlíkových vlákien, 3,9 litrový motor V10 s výkonom 400 koní a prevádzková hmotnosť 1290 kilogramov. Lamborghini Calà malo byť nástupcom modelu Jalpa po ukončení jeho produkcie. Dokonca bolo zapožičané novinárom na testovanie.

Keď sa však Lamborghini stalo súčasťou Volkswagen Group, k výrobe nedošlo a Jalpa bola nakoniec nahradená až v roku 2003 modelom Gallardo. Na Lamborghini Calà si tak môžete zajazdiť jedine v hre Need for Speed II.


Bentley Hunaudieres

Foto: gtspirit.com

Je to možno zvláštne, ale práve koncept Bentley Hunaudieres je auto, ktoré mnohí považujú za predchodcu svetovo známeho Bugatti Veyron. V ňom totiž testovali motor, ktorý nakoniec použili vo Veyrone – v treťom najvýkonnejšom sériovo vyrábanom aute.

Bentley Hunaudieres predstavili rok po tom, čo sa koncern Volkswagen rozšíril o značky Bentley, Bugatti a Lamborghini. V útrobách pracoval osemlitrový 16-valec, ktorý vznikol spojením dvoch osemvalcov od Volkswagenu. Škoda, že ostal len konceptom, pretože elegantná predná časť s veľkou maskou chladiča a malými kruhovými svetlami zaujmú dodnes.


Jaguar C-X75

Foto: roadandtrack.com

V roku 2010 slávil Jaguar 75 rokov od prvého použitia svojho obchodného mena. K tejto príležitosti vytvorili športový koncept C-X75, ktorý prekvapil štyrmi elektromotormi a dvoma turbínami na zvýšenie dojazdu. Plánovala sa jeho výroba, no postupne sa tento elektrický koncept prerobil na hybrid s dvoma elektromotormi a 1,6 litrovým štvorvalcom.

O dva roky neskôr bol projekt ukončený, dôvodom bola vraj ekonomická kríza. Jaguar C-X75 sa nakoniec dočkal svojej chvíľky slávy – prototypy boli totižto použité v bondovke Spectre.


TVR Cerbera Speed 12 – Project 7/12

Foto: daidegasforum.com

Britská automobilka TVR bola vždy odborníkom na super-rýchle športové vozidlá. V roku 1997 si zaumienili, že pokoria rekord najrýchlejšieho cestného auta a vytvorili koncept s názvom Project 7/12. Ten mal obsahovať 7,7 litrový motor V12 s výkonom cez 800 koní.

O rok neskôr sa koncept premenoval na Speed 12 a prototyp absolvoval niekoľko testovaní. Prístroje namerali výkon až 960 koní a samotný Peter Wheeler, vtedajší vlastník TVR, po jeho šoférovaní dospel k rozhodnutiu – auto je príliš silné, ťažko ovládateľné a na cestu prakticky nepoužiteľné.


Škoda Tudor

Foto: en.cartests.net

Nakoniec tu máme naoko obyčajný koncept, ktorý bol ale úžasný vzhľadom na dobu a jeho výrobcu. Aj keď to nebolo žiadne futuristické športové vozidlo s neobyčajným výkonom, v roku 2002 zožala Škoda Tudor ohromný úspech u odbornej aj laickej verejnosti.

Dvojdverový grand tourer s 2,8 litrovým šesťvalcom mal elegantný dizajn, ktorý pripomínal Superb. Nadčasový vzhľad, ideálne miery a výkon. Napriek tomu sa do výroby nedostal. Prečo? „Príliš pekné pre Škodu,“ vyjadrilo sa vedenie koncernu a bolo po Tudore. Škoda už bola vtedy v koncerne Volkswagenu a jednoducho do ich portfólia kupé nezapadalo. A to je naozaj škoda.


Nebuďte však smutní a nesnívajte zbytočne o autách, ktoré nemôžete vlastniť. Radšej si prezrite našu ponuku vozidiel po operáku – tie môžete mať za výhodnú cenu a s garanciou technického stavu.


Kontakt

Business Lease Slovakia s.r.o, Twin City Tower, Mlynské Nivy 10, 821 09 Bratislava

p.volckova@businesslease.sk, tel.: +421 2 5810 3860, www.businesslease.sk

Kontaktujte nás