Menu Vyhľadať túto stránku

Tempomat či navigácia? Pozrite si, čo preferujú naše firmy

Kým hlavný aspekt pri výbere vozidla je ekonomický, firmy čoraz viac investujú do bezpečnosti a inovatívnych prvkov vo výbave.

Objem motora, výška spotreby, navigácia, ktorá zároveň šetrí palivo, parkovacie senzory a kamery kvôli minimalizovaniu poškodenia vozidla pri parkovaní. Aj to sú prvky čoraz podstatnejšie pre firmy na Slovensku pri výbere vozidla do ich vozidlového parku. „Ak si firmy obstarávajú vozidlo na operatívny lízing, prím síce stále hrá aj ekonomický aspekt, no čoraz častejšie pozerajú na bezpečnosť a komfort pri cestovaní,“ prezrádza Miriama Matiová, zastupujúca obchodná riaditeľka Business Lease Slovakia. Spoločnosť je poskytovateľom komplexnej mobility a firmám na operatívny lízing spravuje viac ako 4000 vozidiel.

 

Bezpečnosť zohráva dôležitejšiu úlohu

Kým pár rokov dozadu firmy pri obstaraní vozidla neriešili, či vozidlo má alebo nemá mať tempomat, prípadne aký má spĺňať limit emisií CO2, dnes sa to už stáva štandardom a do popredia sa dostávajú aj ďalšie inovácie vo výbave. „Zmeny určite pozorujeme, hoci často popri prianí koncových užívateľov ide aj o tzv. car policy spoločnosti, prípadne objektívne požiadavky vyplývajúce z členstva v EÚ,“ vysvetľuje Miriama Matiová. Jedným z nich je práve zavádzanie bezpečnostných a ekologických princípov, ako je požiadavka, aby všetky vozidlá mali snímače tlaku v pneumatikách. Vidieť však aj snahu spoločností na Slovensku limitovať výber vozidiel podľa spomínaných emisií CO2. „Horné hranice emisií CO2 sa stávajú súčasťou tzv. car policy,“ súhlasí Peter Kundlák, technický riaditeľ Business Lease Slovakia. Ako dodáva, do vozidlových parkov tak pribúdajú vozidlá s hybridným alebo čisto elektrickým pohonom – najmä na prevádzku v mestách a ich blízkom okolí.

 

Elektromobily sa stávajú „in“

„Z hľadiska celkových prevádzkových nákladov, či celkových nákladov mobility (TCO, TCM) je pre firmu, ktorá s vozidlom najazdí ročne menej ako 22 000 km určite benzínový pohon výhodnejší, než dieselový. No firmy inovujú aj tu a pribúda počet záujemcov o elektromobily,“ konštatuje Peter Kundlák. Motívom je jednak spoločenská zodpovednosť, ako aj TCO. Z pohľadu celkových nákladov totiž už nie je veľký rozdiel medzi autom so spaľovacím motorom a elektromobilom. „Obstarávacia cena elektromobilu do majetku je síce stále vysoká, ale v rámci operatívneho lízingu sú celkové náklady na elektromobil cenovo porovnateľne s  benzínovým či dieselovým vozidlom. Dôvodom sú nižšie náklady na elektrinu, ako aj nižšie prevádzkové náklady v porovnaní s klasickým pohonom,“ podotýka Miriama Matiová. Podstatou operatívneho lízingu totiž je, že firma nikdy neprefinancuje celú hodnotu vozidla, ale len rozdiel medzi obstarávacou cenou a zostatkovou hodnotou vozidla počas doby nájmu. Teda len reálne využitú hodnotu auta. V súčasnosti k tomu ešte firmy benefitujú pri obstaraní si elektromobilu aj zo štátnej podpory tohto ekotrendu.

Inovatívne firmy si dnes majú možnosť vybrať zo širokej ponuky elektromobilov, vrátane najprestížnejšej Tesly. „Teslu si vyberajú priaznivci, ktorí ňou reprezentujú určitý životný štýl a piliere hodnôt, ako spoločenská zodpovednosť, inovácie a podobne,“ konštatuje Matiová. Business Lease je nateraz jediná lízingová spoločnosť, ktorá na základe dohody so spoločnosťou Tesla môže na Slovensku poskytovať elektromobily značky Tesla na operatívny lízing aj s balíkom kompletnej starostlivosti.

 

Výbava? Aj detská sedačka

Hoci aj automobilky dnes ponúkajú oveľa lepšie vybavené vozidlá, a to, čo bolo niekedy príplatkovou výbavou, je dnes zahrnuté v štandarde, ako napríklad tempomat, autorádio, navigácia a podobne, firmy na Slovensku idú často ešte ďalej. „Firmy si dnes na Slovensku vyberajú vozidlá predovšetkým podľa ich ceny a spotreby. Zároveň však pribúda stále viac spoločností, ktoré preferujú mať vo výbave napríklad aj navigáciu kvôli plánovaniu trasy a šetreniu času a nákladov na palivo, či parkovacie senzory kvôli znižovaniu škôd. Do popredia sa tiež postupne dostávajú aj ďalšie bezpečnostné prvky vozidiel – napríklad adaptívny tempomat, head-up display, sledovanie jazdných pruhov, kontrola slepého uhla a podobne,“ vymenúva Miriama Matiová.

Ak je vozidlo aj benefitom a firma ho poskytuje zamestnancovi i na súkromné účely, tak investuje aj do „komfortnej“ výbavy, resp. prihliada na špeciálne požiadavky zamestnanca. „Ide napríklad o vyhrievané sedačky, bezkľúčový prístup, detská sedačka, nosič na bicykle a podobne,“ vypočítava Miriama Matiová.

Aj naďalej je, samozrejme, dosť spoločností, ktoré hľadajú kompromis a vyberajú si výbavu vozidla s ohľadom na povolený firemný rozpočet. „Minimálne pri operatívnom lízingu je však určite lepšie, ak si firmy vyberajú výbavu s ohľadom na následnú zostatkovú, teda predajnú cenu,“ podotýka Peter Kundlák. Platí tu totiž nepriama úmera. Čím je zostatková hodnota v kalkulácii vyššia, tým je celková mesačná platba operatívneho lízingu nižšia.

Späť na archív správ